Pagina's

woensdag 5 maart 2014

Lapbook Continenten


Het is al een tijd geleden dat wij voor het laatst een lapbook maakten. Zelf gebruik ik trouwens liever de term 'werkmap' maar lapbook is onder thuisonderwijzers de term die men gebruikt voor een zelfgemaakt boek waarin je over een bepaald onderwerp informatie verzamelt hebt. Zie voor meer uitleg mijn site. Ik wilde graag weer eens vanuit een thema gaan werken en een werkmap past daar goed bij. Onze werkmap gaat over de 7 continenten. Het idee is om heel globaal vanuit een totaal perspectief een begin te maken met aardrijkskunde en topografie voor Tije en Noortje. Ot doet ook mee maar voor hem gaat de informatie iets dieper en zijn boek zal hopelijk ook een verslag worden van informatie die hij zelf gaat opzoeken.

Ik heb gewerkt aan een document waarmee de kinderen kun eigen boek mooi kunnen maken. Er zitten naamkaartjes en titels in en een grote wereldkaart voor in het midden van het boek waarop de kinderen de continenten zelf kunnen inkleuren. Vandaag werkten we aan de eerste opzet, het in elkaar vouwen van het boek en het plakken van de titels en kaartjes. Tije en Noortje hebben al een paar continenten ingekleurd op de grote kaart in het midden, ook heb ik ze kennis laten maken met het oefenen van topografie via Topomania. Dat vonden ze erg leuk. Het begin is er. De komende weken zullen we het boek verder invullen.

Voor wie het ook leuk vindt, hier de link naar het document wat ik heb gemaakt en wat je kunt gebruiken om je eigen boek te maken. Je zult zelf op zoek moeten gaan naar de informatie die je in het boek wilt plaatsen maar de vormgeving en kaartjes kun je van mij gebruiken er staat ook wat uitleg bij.