maandag 4 november 2013

(leren) lezen



Noortje is zes jaar, als ze op school had gezeten zou ze nu in groep drie zitten en leren lezen en schrijven. Nu is het zo dat bij thuisonderwijs kinderen die grens van het leren lezen niet altijd ligt bij 6 jaar. Sommige kinderen leren al veel vroeger lezen maar er zijn er ook bij die pas leren lezen als ze ouder zijn. Veel thuisonderwijs kinderen leren zelf lezen en schrijven vanuit een natuurlijke interesse en doordat ze gestimuleerd worden door hun omgeving. Een paar mooie voorbeelden hiervan lees je op deze blogs:
Nu is die natuurlijke interesse er bij onze kinderen ook wel maar toch lukt het lezen niet zo makkelijk. Helaas is het taalgevoel bij ons in de familie niet zo goed ontwikkeld en is het leren lezen en schrijven een moeizaam proces. Ik leer mijn kinderen dat het noodzakelijk is om goed te leren lezen en schrijven en dat we daarom elke dag even moeten oefenen. Dat 'even' betekent voor Noortje dat we elke dag wat spelletjes doen met letters en woorden, voor Tije is het al iets meer en Ot moet elke dag een half uur zelfstandig lezen en krijgt daarnaast nog taallessen. Heel erg van harte gaat het niet maar een hekel aan lezen of schrijven hebben ze ook niet.

Zelf probeer ik vooral de individuele vooruitgang in de gaten te houden van de kinderen en ze vooral niet te vergelijken met andere kinderen. Ot ging pas echt lezen toen hij 9 was en schrijven toen hij 10 was, iets wat op school niet mogelijk geweest zou zijn. Tije oefent inmiddels ook al een tijdje het lezen en schrijven en is al aardig op weg al heb ik ook bij hem het gevoel dat het kwartje nog steeds niet gevallen is. Noortje is erg geïnteresseerd in letters maar tot nu toe heeft het bij haar nog niet tot lezen geleid al heeft ze wel erg veel plezier in het oefenen. Ik probeer steeds opnieuw nieuwe dingen te zoeken om het boeiend te houden, 'een keer een letterboek maken en je kind kent de letters' werkt bij haar dus niet. Ze blijft letters door elkaar halen en kan simpelweg maar niet onthouden hoe de letters heten of klinken. Maar ja, ze vindt het dus wel leuk om te oefenen, herkent inmiddels wat woorden en met wat hulp kan ze al een paar woordjes ontcijferen.

Inmiddels heb ik geleerd geduldig te zijn, geen doelen te stellen op korte termijn maar te denken in termen van jaren. Ik wil dat de kinderen leren dat het belangrijk is elke dag te oefenen, ik wil dat ze leren dat het niet vanzelf komt maar dat ze er voor moeten werken. Ik wil dat ze lol blijven houden in het leren ook als het niet vanzelf gaat. Soms is het moeilijk om daarin de juiste balans te vinden, soms stel ik toch te hoge doelen en verwacht ik te veel of had ik gehoopt dat het allemaal makkelijker zou gaan en voel ik een teleurstelling. Toch geloof ik dat we op de goede weg zitten, we gaan misschien niet erg hard maar we komen er wel. We zijn samen onderweg, de kinderen werken nog steeds goed mee, Ot heeft een enorme inhaalslag gemaakt en leest zonder veel moeite leuke boeken en het spellen gaat ook steeds beter, Tije hoorde ik van de week nog zeggen dat hij lezen het leukste vond van zijn taken en Noortje schuift graag aan bij onze werktafel om haar taalles te oefenen.

Hieronder wat ideetjes die ik de laatste tijd heb toegepast om het leren lezen en schrijven vooral ook leuk te houden. Op mijn site staan meer tips en verdere uitleg over hoe wij ons taalonderwijs aanpakken: www.ikkrijgthuisonderwijs.nl

Plaatjes om het spellen te oefenen

Leuke foto's om verhalen bij te schrijven

Eenvoudige leuke leesboekjes die in de smaak vallen bij Tije:
  • Tup en Joep, Henri Arnoldus
  • Boeken van Jan Berenstain, de fietsles, de honingjacht
  • Boeken van Dr. Seus
  • Vos en Haas
Leesrolletjes met wisselrijtjes:


 

Leesdoos met verschillende oefenmaterialen:

 

Schuifkaartjes om het spellen van woorden te oefenen. De woorden heeft Noortje gestempeld of zelf op de computer getypt.

 









Vilten letters. Leuk om woorden mee te maken maar ook goed om te leren dat sommige vormen anders klinken als je ze anders neerlegt; doos - poos , daarvoor hoef je enkel de eerste lettervorm een draai te geven.