Pagina's

donderdag 3 oktober 2013

Blog Hop tip: Taal plaatjes

Het is de Nationale OnderwijsWeek, thuisonderwijzers doen natuurlijk ook mee! Tijdens deze week organiseren we een blog hop met daarin onze Top Thuisonderwijs Tips.

Ik kan tippen over de site van Taalkanjer die gratis en voor niets een webinar geeft voor ouders die problemen ondervinden met hun kinderen op het gebied van taal. 



Taalkanjer gebruikt de didactiek van ABC Methode de Haan maar maakt het toegankelijker voor ouders om mee aan de slag te gaan. Zelf ben ik nog steeds erg blij met Methode de Haan maar tegelijk blijf ik ook zoeken naar manieren om het taalonderwijs leuk te houden. Een belangrijk onderdeel van Methode de Haan is het spellen met letternamen. Het woord maan spel je dus als em-aah-aah-en. Dit spellen helpt bij het vormen van woordbeelden iets wat voor beelddenkers weer heel belangrijk is. Meer uitleg over spellen met letternamen staat op mijn site.

Voor het spellen kun je gebruik maken van plaatjes. Omdat wij de laatste tijd steeds meer op de Ipad werken heb ik een (pages) document aangemaakt met plaatjes die je als PDF makkelijk kunt weergeven in de Ipad. Ik kies per week, of twee weken nieuwe plaatjes aan de hand van fouten die gemaakt worden tijdens het schrijven. De kinderen vinden het elke keer weer leuk welke plaatjes er nu weer voorbij gaan komen en na een paar keer spellen blijft het woordbeeld goed hangen en verdwijnen de fouten in het schrijven. Het kost wel even wat plak-en knipwerk om goede plaatjes van het net te halen maar dan heb je ook wel iets om elke dag even mee te beginnen of als afwisseling op je les. 

Bij deze een voorbeeld van zo'n plaatjesdocument, in dit geval plaatjes waarmee je alle klinkercombinaties, zoals in het alfabet van de haan, kunt oefenen.







Hier nog meer Thuisonderwijstips: