Pagina's

zaterdag 28 juli 2012

motivatie



Ik schreef al wel eerder over Noortje die een ster is in het creëren van haar eigen onderwijs.  Ze heeft weer iets nieuws bedacht. Woorden naschrijven van de woordkaarten van Veilig leren lezen. Ik kon deze platen een keer van iemand overnemen en gebruik ze om te oefenen met taal. Eigenlijk ben ik heel erg tegen de fonetische manier waarop deze methode de kinderen leert lezen, zie ook "spellen met de letternamen van het alfabet" Maar de woordkaarten zijn wel goed bruikbaar. Noortje gebruikt ze om de letters te leren en om ze te leren schrijven; Koek, ka, oo, ee, ka en dan naschrijven. Mooi toch.



Nog een leuk werkje door Noortje bedacht. Cijfers van een houten puzzel op een papiertje leggen en dan met een prikpen naprikken, zo maak je je eigen cijfers. Het leuke is dat ze deze dingen helemaal zelfstandig doet. De materialen liggen in huis en Noortje weet ze te vinden en weet dat ze ze mag gebruiken. Ze komt zelf op het idee, verzamelt wat ze nodig heeft en zit vervolgens super geconcentreerd te werken om haar ideeën tot uitvoering te brengen. Volgens mij is dit echt zo'n voorbeeld wat je in een boek over thuisonderwijs zou kunnen lezen, het ideale thuisonderwijskind. Even voor de duidelijkheid. Ik dacht in het begin dat thuisonderwijskinderen altijd alles met veel plezier en vanuit een innerlijke motivatie wilden leren en oefenen. Daar ben ik in de loop van de jaren wel anders over gaan denken maar het is mooi om te zien dat dit ook wel een onderdeel is van ons thuisonderwijs.