Pagina's

donderdag 26 april 2012

Ontdekdag



Gisteren hadden wij een 'ontdekdag', zo had ik het tenminste benoemd op Ot's schema. Ot wil graag precies weten wat hij elke dag moet doen en daarom werk ik sinds een tijdje met een weekschema. Als verrassing stond er gisteren dus in plaats van de gewone lessen 'ontdekdag'.

Dat zit zo; Ot wilde een tijdje terug lessen biologie. Dat we daar al lang aan deden had hij blijkbaar niet genoeg door, het moest op het schema komen. Elke maandag staat nu dus netjes biologie op het rooster en dat is leuk. Nu wilde Ot ook nog scheikunde en natuurkunde. Zelf dacht ik daar voorlopig nog niet serieus aan te hoeven maar als Ot het graag wil moet ik er dus aan geloven. Schiekunde! Gelukkig heb ik leuk contact met een thuisonderwijsmoeder die me in alles net even voor is en had zij voor mij een goede tip 'Topklassers'.

De serie Topklassers is een reeks werkboeken waarmee kinderen van de basisschool zelfstandig aan de slag kunnen. Dit is wat ik er over vond op internet:
"Eindelijk is er echt uitdagend materiaal voor (meer)begaafde en gemakkelijk lerende kinderen. Spannend en interessant door een rijk aanbod van onderwerpen, zoals vreemde talen, wiskunde, wetenschap en cultuur. Topklassers. Een uitkomst voor uitblinkers!"

Oeps! Meerbegaafde en gemakkelijk lerende kinderen, uitblinkers! Misschien toch niets voor ons? Wel dus, misschien wel juist. Eigenlijk is het triest dat het op deze manier alleen aangeboden wordt aan kinderen die alles keurig op orde hebben op school en nog wat tijd over hebben voor iets extra's. Juist die kinderen die niet zo goed zijn in de normale schoolse dingen zouden uitgedaagd kunnen worden door dit soort materiaal. Het idee dat Ot dit soort informatie waarschijnlijk nooit gekregen zou hebben als hij op school had gezeten deed me even weer beseffen hoe mooi het is om thuis les te kunnen geven.

De ontdekdag was dus een ochtend werken met topklassers wetenschap deel 3, Natuurkunde. Het begon met een vragenlijst om te zien wat we al wisten, 'we', want we doen het wel met elkaar. Echt veel wisten we niet maar dat doet er helemaal niet toe, daar zou dit boek ons nou juist bij gaan helpen, leuk. De eerste lessen gingen over atomen en moleculen. Tije: "Dat is iets van een bom, een atoombom". De informatie was helder en heel begrijpelijk. De opdrachten leuk. Het leukste van allemaal was het zelf atomen kleien en daarvan moleculen vormen. Al met al was het een heel leuke ochtend waarin we veel ontdekt hebben.